Kobiety, często ustawiają sobie poprzeczkę bardzo wysoko: opieka nad dzieckiem, kariera zawodowa, fitness, dieta i hobby. Czy to wszystko da się pogodzić? 

To zależy od tego na jakim poziomie chce każdy z tych obszarów realizować. Można być mamą, businesswoman i jednocześnie uprawiać sport, zdrowo się odżywiać, jeśli jednak wszystko będziemy chciały zrobić na poziomie mistrzowskim, nie będzie to wymagało od nas wyjątkowego nakładu pracy i uwagi. Połączenie wielu życiowych ról na wysokim poziomie możliwe jest wtedy gdy uczymy się tego, że nie jesteśmy na świecie same. Jeśli kobieta jest matką i jednocześnie pozwala być ojcu ojcem, wtedy może mieć czas na pracę. Jeśli żyjąc w rodzinie nie weźmie wszystkich obowiązków na siebie, będzie mogła realizować jakąś swoją pasję. Jednak nie oszukujmy się, już samo połączenie ról matki, żony i pracownika/businesswoman jest wymagające. Oczywiście kobiety z reguły się nie skarżą, wiec robią to i nie dorabiają do tego specjalnej filozofii. Ja sama prowadzę biznes, wychowuje dwójkę dzieci, uprawiam sport, zdrowo się odżywiam i wiem, że wymaga to dużej koncentracji i dyscypliny. W Polsce w mniejszych miejscowościach wciąż jednak łączenie owych ról spotyka się z ostracyzmem społecznym. Od matki oczekuje się głównej opieki nad dziećmi,troski o dom i rodzinę. W Brukseli gdzie mieszkam kobiety żyją swobodniej. Niemal wszystkie dzieci uczęszczają do żłobka, panie szybko i bez poczucia winy wracają do pracy jeśli chcą,tatusiowie biorą urlop tacierzyński, odbierają dzieci z przedszkola, potrafią gotować i prasować. Kiedy mama jest na siłowni, oni bawią się z dziećmi w parku. Dzieci są tutaj bardziej samodzielne. Pary bardzo się uzupełniają i traktują swoje potrzeby zawodowe i osobiste na równi.

Prowadzi Pani szkolenia m.in. prowadzącymi własne firmy, co najczęściej szwankuje w "kobiecym biznesie"? 

Kobiety z reguły rozpoczynają swoje biznesy jako małe przedsięwzięcia, które pozwolą im dorobić na urlopie macierzyńskim. Praca jest więc zawsze traktowana przez nie jako dodatek do rodziny. Kulturowo wciąż bowiem w Polsce to kobieta odpowiada za dom, a mężczyzna za pieniądze. Kobieta nie nastawia się więc czasami na rentowność swojego przedsięwzięcia. Nie myśli w kategoriach dużego zysku, tylko tego aby coś zrobić dla innych i przy okazji zarobić na swoje potrzeby. Swoją działalność często postrzega w charakterze misji. Jeśli otworzy swój punkt w którym będzie wykonywała manicure i pedicure, będzie samozatrudniona i niechętnie przyjmie drugą osobę do pracy. Będzie koncentrowała się na tym, ze to ona zrobi przecież najlepsze paznokcie w okolicy, przywiąże się emocjonalnie do „swoich” klientek.

Mężczyzna, gdy otworzy podobny biznes będzie myślał od razu w kategoriach biznesu. Będzie zwracał uwagę na liczby, myślał o sieci salonów, ekspansji. Kobiety też bardzo często zbyt wiele czasu poświęcają koncentracji na detalach, nieustannie się przygotowują, zamiast działać. Dążą do ideału. Mężczyźni, często nawet gdy nie są jeszcze przygotowani ruszają do działania.

Co powoduje takie różnice w zachowaniach?

Zarówno kobiety jak i mężczyźni nauczyli się tego już w czasie szkoły. Od dziewczynek z reguły wymaga się więcej. Chłopiec przy byle bazgrołach dostanie dobrą ocenę, od dziewczynki będzie się wymagało pięknej pisowni. Tak samo będzie przy recytacji wiersza czy też pisaniu opowiadania.  W rodzinie często zaakceptuje się niedociągnięcia chłopca przy sprzątaniu pokoju, dziewczynka będzie jednak musiała posprzątać dokładnie.

Od najmłodszych lat dziewczynki potrzebują udowadniać, że są wystarczająco dobre. Kolejno jako nastolatki będą walczyły o swoją pozycję jako kierowca samochodu, aby przekonać wszystkich, że nie jeżdżą „jak baba”. Pomimo faktu, że badania pokazują, że kobiety są uważniejszymi kierowcami niż mężczyźni i powodują mniej wypadków. 

Inne badanie pokazuje, że jeśli ten sam artykuł podpiszemy męskim imieniem i nazwiskiem zostanie wyżej oceniony niż gdy podpiszemy go jako kobieta. To wszystko plus stereotypy wciąż powoduje, że kobiety są mniej śmiałe w swoich zawodowych działaniach.

Jakie są przewagi konkurencyjne firm prowadzonych przez kobiety (o ile są!!??)

Firmy prowadzone przez kobiety częściej stworzone zostały w oparciu o pasję, poczucie misji do zrobienia czegoś. Jeśli jest to firma usługowa, kobieta będzie kładła ogromny nacisk na szczegóły, zadowolenie klienta, najlepszą z możliwych obsługę.W każdej firmie, w której ważna jest troska o detale, terminowość i uważność, kobiety będą wiodły prym.Ponieważ kobieta bardzo często traktuję swoją firmę niemal jak swoje kolejne dziecko, bardzo emocjonalnie podchodząc do tego co się z nią dzieje, będzie jej łatwiej stworzyć markę, która będzie miała osobowość, energię i duszę, a co za tym pójdzie rozkocha w sobie klientów.Inwestorzy natomiast cenią sobie w kobietach zarządzających firmami ich ostrożność i większe wyczulenie na sytuacje ryzykowne.

W jaki sposób podkreślać swoje kobiece cechy jako pracownika na rozmowach rekrutacyjnych? 

Kobieta przede wszystkim potrzebuje odrzucić swoja nadmierna skromność i nazwać po imieniu to, w czym jest dobra. Pełnym zdaniem, bez zdrobnień i umniejszania. Kobieta powie „ewentualnie całkiem nieźle mi wychodzi pisanie artykułów, ludzie sobie je chwalą”. Natomiast mężczyzna powie podczas rozmowy „Moją silną stroną jest łatwość w pisaniu poczytnych artykułów. Robię to naprawdę dobrze. Jestem przekonany, że współpracując ze mną zyski Państwa firmy spektakularnie wzrosną.”Te same kompetencje nazwą na dwa różne sposoby. Kobieta z rezerwą, mężczyzna z pewnością.Bawi i smuci mnie jednocześnie to, że kobieta tak często czuje się gorsza zawodowo od kogoś kto wcześniej od niej ściągał na klasówkach, a teraz nie potrafi trafić skarpetkami do kosza na pranie, a wysłany po trzy rzeczy do sklepu, wróci z dwoma i to w dodatku innymi. (Oczywiście mocno generalizuję, na potrzeby tej wypowiedzi).

Przedsiębiorcy powinni więc zatrudniać głównie kobiety?

Niekoniecznie. Zarówno kobiety jak i mężczyźni są w firmach ważni. Każdy z nich wnosi inny koloryt do przedsiębiorstwa, wiele mogą się od siebie wzajemnie nauczyć. Kobiety od mężczyzn śmiałego myślenia wielkimi kategoriami, mężczyźni od kobiet myślenia racjonalnego i działania na poziomie faktów a nie tylko ego.Mężczyźni mają bowiem często wielką wizję, jednak do realizowania jej krok po kroku, na poziomie lokalnym z dokładnością i oddaniem potrzebują kobiet.Kobiety natomiast gotowe są pracować ciężko, jednak potrzebują kogoś kto je zainspiruje do działania.Nie tylko w życiu osobistym, ale także zawodowo jesteśmy sobie niezwykle potrzebni.