„Praca po znajomości” – negatywny stereotyp obalony

Wychodząc naprzeciw wymaganiom nowoczesnej rekrutacji, wiodące na obecnym rynku firmy stawiają na programy poleceń pracowniczych, które według wszystkich statystyk są najlepszym źródłem kandydatów do pracy. Zatrudnienie poprzez polecenie przez wiele lat budziło różne skojarzenia, często pejoratywne. Funkcjonujący w społeczeństwie stereotyp mówił, że pracy po znajomości należy się wstydzić, bo nie dostaliśmy jej ze względu na to, że mamy najlepsze kompetencje, lecz za sprawą szczególnego traktowania naszego CV w trakcie procesu rekrutacji. Nic bardziej mylnego. Według badań przeprowadzonych przez Jobvite, przeciętnie 40 proc. pracowników w światowych organizacjach pochodzi z systemu rekomendacji, a 86 proc. rekruterów uznaje go za najlepsze źródło kandydatów. Człowiek jest istotą społeczną, więc ciężko wykluczyć rolę sieci społecznych w jego życiu zawodowym. Pracując tworzymy liczne relacje międzyludzkie – sieci kontaktów. Efektywny networking jest już standardem w nowoczesnym biznesie. Na co dzień nawiązujemy kolejne znajomości i dbając o nie, wzajemnie polecamy sobie warte uwagi produkty i usługi. Niestandardowo rozwijające się działy HR wykorzystują tę zależność i wdrażają w swoich firmach skuteczne programy poleceń pracowniczych. Ludzie są najważniejszym zasobem każdej organizacji. Aktualnie, nikogo już nie dziwi fakt, że to pozytywne opinie obecnych pracowników firmy mają kluczowe znaczenie dla budowanego wizerunku pracodawcy. Ich rekomendacje są odzwierciedleniem zadowolenia z pracy, co przekłada się na większe zainteresowanie ze strony kandydatów. Zachęcanie pracowników do angażowania się w program poleceń przynosi obustronne korzyści oraz wpływa na wszystkie wskaźniki biznesowe skupione wokół rekrutacji.

6 mocy poleceń pracowniczych, czyli dlaczego warto?

1. Koszty rekrutacji zmniejszone o połowę

Okazuje się, że kandydaci z polecenia generują średnio o 58 proc. niższy koszt zatrudnienia w porównaniu do innych źródeł, m. in. korzystania ze stron kariery czy portali pracy. Wdrożenie programu poleceń w swojej firmie nie tylko przyniesie realny zwrot z inwestycji i podniesie wskaźniki efektywności działania przedsiębiorstwa, ale również pozwoli zrewitalizować dostępny budżet.

2. Najmniejszy czas przeznaczony na rekrutację

Proces pozyskania pracownika poprzez polecenie trwa średnio 26 dni. W przypadku rekrutacji poprzez portale pracy jest to już 39 dni, a przez stronę kariery nawet 45 dni. Wszystkie dane związane są z datą od chwili publikacji ogłoszenia. Nowoczesne platformy poleceń pracowniczych są w pełni zintegrowane z najpopularniejszymi sieciami społecznościowymi, dzięki czemu oferta pracy trafia do kandydata w jeden moment.

3. Najwyższa retencja pracowników w czasie po roku od zatrudnienia

Niemal połowa, bo 46 proc. pracowników po roku od zatrudnienia nadal pracuje u tego samego pracodawcy, podczas gdy dwóch na trzech pracowników aplikujących za pośrednictwem strony kariery w tym czasie odchodzi do konkurencji (33 proc. pracowników). W przypadku portali pracy sytuacja wygląda podobnie – 22 proc. pracowników w ciągu roku zmienia miejsce pracy.

4. Jakość pracownika z polecenia wpleciona w kulturę organizacji

Optymalne dopasowanie pracownika do firmy lub zespołu to jedno z największych wyzwań rekrutacji. Według dostępnych statystyk, pracownicy z polecenia są grupą jakościowo najbardziej dostosowaną do danej kultury organizacyjnej. Jobvite wskazuje, że 60 proc. rekruterów uważa, iż program poleceń wspiera rekrutację osób, które współdzielą wartości organizacji i mają odpowiednie kompetencje. Jak to możliwe? Okazuje się, że osoba polecająca doskonale wie, jakie kompetencje są potrzebne na danym stanowisku, aby dobrze radzić sobie z codziennymi obowiązkami. Polecając ofertę pracy swoim znajomym, trafia ona do osób o podobnych wartościach, dzięki czemu proces adaptacji staje się dużo łatwiejszy.

5. Wzmożona aktywność pracownika dzięki zgrywalizowanemu systemowi nagród

Odpowiednio stworzony program poleceń wiąże się z pozytywnymi emocjami. „Jednym z najnowszych trendów pojawiającym się w świecie biznesu jest grywalizacja, która wykorzystuje mechanikę znaną np. z gier fabularnych i komputerowych. Jej celem jest pobudzanie i zwiększanie motywacji do pożądanego działania, bazując na przyjemności płynącej z pokonywania kolejnych wyzwań opartych na rywalizacji, ale i kooperacji.” – podpowiada Gabriela Różańska z Employer Branding Institute. Dbałość o jasne zasady punktowania i system nagród przyczyniają się do realizacji celów biznesowych opakowanych we wspólną zabawę. Zaangażowanie i motywacja do pracy obecnych pracowników istotnie wzrasta.

6. Najlepsza metoda na budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy

Programy poleceń pracowniczych to nie tylko najlepszy sposób na efektywną rekrutację. To także doskonała okazja do zaangażowania zarówno pracodawcy, jak i obecnych pracowników w budowanie niestandardowego wizerunku pracodawcy. Nowoczesne platformy poleceń pracowniczych ułatwiają komunikację, tym samym kreując pozytywne doświadczenia i skojarzenia. W końcu każde przesłane polecenie niesie za sobą przekaz: „Hej to świetne miejsce pracy, dołącz do nas!”, tworząc relację między polecanym, polecającym oraz organizacją.

Brzmi dobrze, prawda? A działa jeszcze lepiej. Zanim zaczniesz poszukiwania na własną rękę, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Efektywne narzędzie do tworzenia zgrywalizowanego programu poleceń pracowniczych jest już dostępne w Polsce. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami na HRpepper.com.

HRpepper to platforma do zarządzania programem poleceń, o wbudowanych mechanizmach aktywizujących energię i uwagę Twoich pracowników.

 
Źródła: Jobvite Index, CareerXroads, Staffing.org, EBlove Index