statnie badania Kantar TNS na temat pracy zdalnej w Polsce jednoznacznie potwierdzają, że trendu pracy zdalnej nie da się już odwrócić. Jedna czwarta Polaków już w jakiejś formie pracuje zdalnie, a polskie firmy szybko oswajają się z oczekiwaniami pracowników z cyfrowego pokolenia. Czego mogą się od nich nauczyć?

Na niedawnej konferencji The Remote Future Summit podczas polskiego dnia świetną prelekcję poprowadził między innymi Jarosław Kuźniar, który rozmawiał z Michałem Sadowskim z Brand24 i Zbigniewem Nowickim z BlueRank, co jest widocznym przykładem tego, że praca zdalna wchodzi do mainstreamu. Polskich prelegentów było kilkunastu, a prezentacje robiły ogromne wrażenie, bo pod względem pracy zdalnej zebraliśmy już spory bagaż doświadczeń.

Wśród pracowników zdalnych można zauważyć dwie wyróżniające się grupy: jedna w pracy zdalnej upatruje szansy na poświęcenie się w większej mierze rodzinie, druga pracę zdalną łączy z realizacją sportowych i podróżniczych pasji. Ta druga nazywana jest cyfrowymi nomadami.

Moje wystąpienie na The Remote Future Summit dotyczyło tego, jak firmy mogą zmienić środowisko pracy, by lepiej spełniać potrzeby cyfrowego pokolenia i dlaczego w ogóle warto o tym myśleć.

Cyfrowi nomadzi patrzą na pracę zupełnie inaczej. Są to osoby o specyficznym rodzaju charakteru: ambitne, zorientowane na cel, samodzielne, świetnie zorganizowane i korzystające z nowoczesnych narzędzi online, nastawione na rozwój i szybko adaptujące się do wymagań rynku. To wszystko jest potrzebne do tego, aby pracę wykonać efektywnie i w zamierzonym czasie. W końcu praca to tylko ta produktywna część dnia. Potem jest czas na aktywności, relaks, zwiedzanie, poznawanie ludzi i języków, ulubione sporty. To sprawia, że różnorodność doświadczeń takich osób jest o wiele większa niż pracowników działających rutynowo. To ogromna wartość sama w sobie. Każda firma potrzebuje dziś tego świeżego spojrzenia, jakie mogą wnieść cyfrowi nomadzi.

Cyfrowi nomadzi udowadniają, że praca z takich miejsc jak coworking na Bali, plaża na Karaibach czy chatka w górach jest tak samo lub nawet bardziej efektywna niż praca z biura. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, są to osoby, które dzień dzielą na czas wysokiej produktywności, np. godziny spędzone w coworkingu, na wykonywaniu konkretnych zadań i czas relaksu, na przykład eksplorowanie tras narciarskich, kitesurfing czy jogę. Wielu z nas posiada silne pozazawodowe pasje, które wymuszają na nas efektywną pracę. Możliwość realizacji tych pasji przekłada się pozytywnie na nastawienie do pracy, życia i ogólne poczucie szczęścia i satysfakcji.

Mówi się o nas: ludzie czynu. Branżowe powiedzenie dopowiada: ludzie czynu zrobią to, co mają do zrobienia nawet z Timbuktu.

Sięgamy po nowoczesne technologie, które umożliwiają nam efektywną pracę z każdego miejsca na ziemi. Programy do zarządzania projektami sprawiają, że cała firma oraz zewnętrzni podwykonawcy mogą pracować przy wspólnym projekcie będąc w różnych miejscach na świecie i zachowując pełną płynność komunikacji. Tworzymy zespoły, w których zaufanie jest najcenniejszą walutą. Zespoły o płaskiej strukturze. Jasne określenie zadań, sprawne nawigowanie projektami, dostosowanie metod komunikacji sprawiają, że robimy więcej, szybciej i dokładniej.

Poza tym, jest jeszcze ta druga część dnia, czas relaksu i dekompresji. Świadomość kwestii związanych z work-life balance jest wysoka. Zdrowie odżywianie również wpływa na większą efektywność, ruch poprawia samopoczucie i pracę mózgu, joga i medytacja wycisza i uodparnia na stres.

Wierzę w to, że każda firma może nauczyć się czegoś wartościowego od cyfrowych nomadów. Wprowadzając małe zmiany, które pomogą pracownikom pracować wydajniej i rozwijać się, wprowadzając pierwiastek pasji. Cyfrowi nomadzi zarażają pasją do rozwoju i efektywności. Firmy mogą to wykorzystać na wiele sposobów: nauczyć pracowników skuteczniejszego wykorzystania czasu, nastawienia na efekt, wzrostu zaufania w zespole, tworzenia płaskich struktur w organizacji, spojrzenia na problemy z innej perspektywy, szybszej adaptacji do zmian.