W ostatnim czasie wiele mówi się o personal brandingu. Choć dyskusja na ten temat nie ustaje, nie wszyscy wiedzą, jak podejść do tego zagadnienia i co zrobić, by zadbać o swoją markę osobistą. Temat wizerunku nie odnosi się jedynie do sfery zawodowej. To prawda, że szczególnie w pracy zależy nam na tym, żeby postrzegano nas jak najlepiej, jednak na miejscu pracy się nie kończy. Jak kreować swój personal branding i dlaczego warto się nim zainteresować?

Dobry personal branding szansą na sukces zawodowy

Swoją markę budujemy cały czas, nie tylko w murach firmy, w której obecnie pracujemy, czy w której będziemy i chcemy pracować. Dokładamy starań, żeby zyskać wizerunek profesjonalisty, osoby kompetentnej, rzetelnej i odpowiedzialnej. Chcemy się rozwijać, zdobywać nowe umiejętności, łapać zawodowe okazje i awansować. W tym wszystkim może pomóc nam właśnie personal branding.

Dobry wizerunek jest nam potrzebny niezależnie od branży, w której pracujemy lub w której chcemy rozpocząć karierę zawodową. Księgowa, nauczyciel, HRowiec, sprzedawca, pracownik fizyczny. Każdy przedstawiciel tych i wielu innych zawodów powinien zwrócić uwagę na to, jak jest odbierany przez środowisko pracy i starać się być lepszym ze względu na siebie i swoją przyszłość zawodową. Odkrywanie swojego potencjału to pierwszy krok, który przybliży do sukcesu. W czym jestem dobry? Nad czym powinienem popracować? Czego wymagam od siebie, a czego wymaga ode mnie mój przełożony? Ewentualne braki postaraj się uzupełnić samodzielnym zdobywaniem wiedzy w domowym zaciszu lub wyborem odpowiedniego kursu czy szkolenia.

Poproś o pomoc swoich zaufanych kolegów z pracy i przełożonego. Zapytaj, w czym ich zdaniem się sprawdzasz, a w czym powinieneś się podszkolić. Dla ułatwienia zadania możesz przygotować dokument na wzór krótkiej ankiety, w której zadasz konkretne pytania. Choć początkowo może wydać się to zabawne, ma szansę zdać egzamin i dostarczyć naprawdę wartościowej wiedzy. Możesz również zaproponować rozmowę na osobności, wszystko zależy od tego, jaką formę komunikacji preferujesz. Jeśli w Twojej firmie są praktykowane rozmowy oceniające czy podsumowujące dany okres pracy, w ich trakcie nie bój się zadawać konkretnych pytań i prosić o wskazówki, które pozwolą Ci rozwijać się zawodowo.

Personal branding – od czego zacząć?

Przede wszystkim musimy pamiętać o sile mediów społecznościowych, które niestety często bywają powodem odrzuceń kandydatury na dane stanowisko pracy, zwłaszcza w przypadku Facebooka. Otwarta krytyka pracodawcy, obraźliwe komentarze, nawoływanie do przemocy i nienawiści to tylko kilka powodów, przez których rekruterzy rezygnują z zaproszenia kandydata na rozmowę o pracę. W tym miejscu należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy to, co reprezentuję w sieci dobrze o mnie mówi? Czy z taką osobą warto współpracować i nawiązywać relacje zawodowe? Naturalnie, konta na kanałach społecznościowych należą do prywatnych, jednak nie oznacza to, że osoby spoza kręgu znajomych nie mogą zobaczyć, jakie treści publikujemy. Wiele osób zapomina o ustawieniu opcji prywatności i ograniczeniu dostępu do swojego konta, przez co każda zamieszczana informacja zostaje podana osobom trzecim na tacy.

Media społecznościowe to nie tylko pułapka, lecz również duża szansa na pozytywne zaistnienie w sieci i wzmocnienie swojego personal brandingu. W tym celu załóżmy konto na portalach branżowych, np. na LinkedInie i pamiętajmy o tym, że na tym kroku się nie kończy. Profil powinien zostać szczegółowo uzupełniony – dodajmy swoje osiągnięcia, publikacje, doświadczenie zawodowe. Napiszmy o tym, co nas interesuje i udzielajmy się w grupach branżowych. Aktywność w środowisku zawodowym sprawi, że zostaniemy docenieni i zauważeni, także przez potencjalnych pracodawców czy też wspólników.