by wygrać bitwę o najlepszych pracowników firmy tworzą szerokie możliwości łączenia życia prywatnego i zawodowego a także kuszą zindywidualizowanymi ofertami benefitowymi. Organizacje certyfikowane jako Top Employers w Polsce wdrożyły różnorodne programy poprawy jakości życia pracowników oraz równowagi zawodowej tzw. work-life balance. Pracownicy mają możliwość skorzystania np. z elastycznego czasu pracy, pracy z domu, skróconego czasu pracy szczególnie w letnich miesiącach czy z długich bezpłatnych urlopów (tzw. sabbatical). Aby wspomóc rozwijanie pasji pracowników tworzone są przez organizacje wewnątrzfirmowe związki pasjonatów danej dziedziny – biegaczy, wędkarzy, rowerzystów lub dofinansowywane jest członkostwo pracowników w klubach sportowych. Również pracownicy-rodzice są kuszeni przez firmy różnymi benefitami: dofinansowaniami lub możliwością korzystanie ze żłobka lub przedszkola dla dzieci w budynku firmy, co pozwala na kontakt z dzieckiem podczas przerw, maja również możliwość przyprowadzenia dziecka do pracy (w sytuacji awaryjnej), czy skorzystania ze skompresowanych godzin pracy, które umożliwiają nadal pracę na pełen etat w mniejszym wymiarze dni. Aby zadbać o dobre zdrowie pracowników standardem jest już zapewnienie opieki medycznej, dofinansowanie kosztów członkostwa w klubach fitness czy prowadzenie szkoleń dotyczących zdrowego odżywiania. Pracodawcy pomagają również w rzucaniu palenia, a zainteresowani pracownicy mogą również skorzystać z programów pomagających w odchudzaniu. Walkę ze stresem wspierają specjalne programy wsparcia w przypadku syndromu wypalenia zawodowego czy możliwość skorzystania z porad z zakresu radzenia sobie ze stresem.

Work-life balance w środowisku IT

Jedna z certyfikowanych organizacji w Europie działająca w branży IT posiada szczególnie interesujący program work-life balance. Obejmuje on m.in usługi concierge takie jak: pranie chemiczne, pomoc administracyjną czy pomoc w znalezieniu miejsca opieki nad dziećmi w żłobkach i przedszkolach w nagłych sytuacjach. Program ten obejmuje również praktyki zdrowotne, takie jak sesje osteopatii na miejscu, medytacje, badania poziomu cholesterolu, a także linię telefoniczną „szybkiej reakcji”, gdzie pracownicy mogą zgłaszać swoje problemy związane z wykonywaniem bieżących zadań. Pracodawca pozwala również przekazać część niewykorzystanego urlopu kolegom z hospitalizowanymi/chorymi dziećmi lub członkami rodziny. Monitorowanie tego programu odbywa się regularnie w oparciu o opinie pracowników, zebrane podczas okresowych badań opinii pracowników oraz warsztatów z reprezentantami różnych poziomów w organizacji. Okazało się, że jest to najbardziej efektywny sposób na dopasowanie oferty skoncentrowanej na tym, czego pracownicy najbardziej potrzebują.

Powyższe praktyki są doskonałym przykładem inicjatyw stworzonych z myślą o potrzebach pracowników, dlatego bardzo ważne jest oferowanie różnych świadczeń oraz stworzenie możliwości samodzielnego ich wyboru i dostosowania ich do indywidualnych potrzeb.

Informacje o certyfikowanych Top Employers oraz ich praktykach: www.top-employers.com.