Magdalena Hajkiewicz, dietetyk, trener personalny i autorka bloga www.wiem-co-jem.pl

 

dżywianie dotyczy każdego z nas. Niezależnie od tego, czy pracujemy w dużej firmie, prowadzimy własną działalność, czy jesteśmy na etapie nauki – wszyscy tak samo potrzebujemy zdrowej diety, która zapewni prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. No właśnie. Zdrowej – czyli jakiej?

Czym właściwie jest dieta?

Większości z nas słowo „dieta” kojarzy się tylko i wyłącznie z redukcją masy ciała. Tymczasem „dieta” to po prostu sposób żywienia, na który składają się nasze nawyki, preferencje i wybory żywieniowe. W zależności od ilości i jakości wybieranych przez nas produktów, nasza dieta może wywierać pozytywny lub negatywny wpływ na zdrowe i sylwetkę. Nie bez powodu mówi się, że „jesteśmy tym, co jemy”.

Dlaczego warto dbać o swoje odżywianie?

Żywność jest bowiem jedynym źródłem, z którego możemy czerpać energię i budulec niezbędny do wszystkich procesów metabolicznych, które nieustannie zachodzą w naszym organizmie. Traktowanie diety po macoszemu i jedzenie „czegokolwiek na szybko” zaspokoi jedynie doraźną potrzebę, jaką jest głód. Należy pamiętać, że jemy produkty spożywcze, ale odżywiają nas składniki pokarmowe. Dbanie o dobrą jakość diety jest nie tylko ukłonem w stronę szczupłej sylwetki, ale przede wszystkim inwestycją we własne zdrowie, samopoczucie i wydajność pracy.

Skuteczna dieta to indywidualna dieta

I tu pojawia się druga strona medalu, ponieważ część osób może stwierdzić, że nie ma czasu na zdrową dietę. Nie chodzi jednak o to, aby popadać ze skrajności w skrajność i w jednym momencie zmienić całkowicie swój sposób żywienia. Zdrowa dieta to taka, która wywiera pozytywny wpływ na nasze funkcjonowanie, jednak aby była skuteczna – musimy być w stanie wprowadzić ją w życie. Pierwszym krokiem, jaki powinniśmy podjąć w celu poprawy jakości diety, jest stopniowe dokonywanie zmian w dotychczasowym jadłospisie. Zamiast bułek pszennych zacznijmy wybierać pieczywo razowe, ketchup na kanapce zastąpmy pomidorem, a pełen cukru jogurt owocowy zamieńmy na jogurt naturalny z dodatkiem świeżych owoców.

Krok po kroku do celu

Tymi małymi krokami, przy niewielkim nakładzie czasowym, zaczniemy wzbogacać swoją dietę w witaminy i składniki mineralne, które uzupełnią dotychczasowe niedobory w organizmie. Subiektywnie będziemy to odczuwać jako poprawę samopoczucia, lepszą jakość snu i większą wydajność w pracy. Z czasem zaczniemy przechodzić do większych zmian, jednak warto to robić stopniowo, aby każda z nich zdążyła się utrwalić jako nowy nawyk żywieniowy. Jest to bardzo istotne, ponieważ nagłe wprowadzenie rewolucji skutkowałoby nie tylko marnymi szansami na jej powodzenie, ale przede wszystkim byłoby dodatkowym źródłem stresu i zniechęcenia do podejmowania dalszych prób.

Aktywność szyta na miarę

Podobnie wygląda kwestia aktywności fizycznej. Dozowana w odpowiednich ilościach ma nieoceniony wpływ na redukcję stresu, zapobieganie chorobom cywilizacyjnym i realną poprawę samopoczucia. Jednak w momencie, kiedy jest wprowadzona nagle bez żadnego przygotowania – sprzyja pojawieniu się kontuzji, nadmiernej bolesności mięśni i nadmiernemu wyczerpaniu. Aktywność, podobnie jak dieta, powinna być dopasowana do indywidualnych preferencji. Nawet jeśli wszyscy nasi znajomi z uśmiechem trenują na siłowni, ale dla nas jest to źródło stresu – taki trening nigdy nie przyniesie oczekiwanych korzyści. Dlatego zawsze powinniśmy szukać najlepszych dla nas rozwiązań dyktowanych przede wszystkim obserwacjami własnego organizmu. W ten sposób możemy świadomie wpływać na poprawę jakości swojego życia i odnaleźć balans pomiędzy codziennymi obowiązkami.