1. Odpowiedzialność

Sukcesów nie osiągają osoby wchodzące w rolę ofiary, przenoszące winę na innych, szukające powodów niepowodzenia w świecie zewnętrznym. Liderzy wiedzą, że są odpowiedzialni za siebie i innych, i potrafią brać na swoje barki bycie kowalem własnego losu.

2. Rama feedbacku

Liderzy nie wierzą w porażki, ale lekcje, ponieważ każdą sytuację traktują jako okazję do nauki. Wyciągają wnioski i uczą się na błędach. Dzięki temu szybciej podnoszą się po upadku i mają większą tolerancję na ryzyko, na lęk, który uniemożliwia podejmowanie bardziej wymagających decyzji. Pomaga codzienne zadawanie sobie pytania: czego się dziś nauczyłem i co konkretnie mogę zrobić lepiej następnym razem?

3. Konsekwencja

Nastawienie na długoterminowe rezultaty i odkładanie gratyfikacji na później to kolejna cecha liderów. Co się wydarzy za 10 lat? Jaką wizję chcę urzeczywistnić? Po obraniu kierunku trzeba podzielić czas na etapy będące celami cząstkowymi i je systematycznie realizować. To prowadzi do wyrobienia nawyków, dzięki którym łatwiej osiągnąć sukces.

4. Think big

Ten amerykański slogan oznacza myślenie w ambitnych kategoriach i realizację celów dużego kalibru. By zostać liderem branży, należy mieć ambitne plany i chcieć więcej. Ten koncept jest szczególnie istotny dla Polaków, którzy generalnie nie myślą w kategoriach globalnych i raczej skupiają się na mniejszych, lokalnych osiągnięciach. Te standardy mogą się okazać zbyt niskie na zostanie liderem branży.

5. Bądź kreatywny

Robiąc coś, co robią inni, zawsze będziesz ograniczony poziomem konkurencji. Zamiast oglądać się na nią, zastanów się, czego potrzebuje rynek i jaki jest Twój pomysł na realizację tych potrzeb. Bycie sobą jest nie do podrobienia i gwarantuje pracę z pasją, traktowaną jako najważniejszy czynnik służący do osiągania sukcesów.

6. Rób marketing

Poinformuj świat o swoim istnieniu. Czy to poprzez social media, czy to poprzez inne kanały zarzucaj sieci na potencjalnych klientów, kontrahentów, współpracowników. Im więcej informacji o sobie zamieścisz, im systematyczniej będziesz prowadził profile, tym lepiej. Niezależnie od tego, jak dobry jest Twój produkt, bez odpowiedniego opakowania zginie w morzu nawet gorszych – ale lepiej reklamowanych – artykułów konkurencji.

7. Rozwijaj się

W naturze nie istnieje stagnacja, więc albo się rozwijasz, albo cofasz. Nie tylko rynek wymaga elastyczności i nowych pomysłów, ale jeśli chcesz być liderem, musisz rosnąć. Te wzrosty mogą dotyczyć jakości Twoich usług, wyników finansowych, poziomu zatrudnianych osób, liczby klientów, trudności rozwiązywanych problemów. Im większe wyzwania sobie postawisz, tym bardziej zbliżysz się do bycia liderem.

www.mateuszgrzesiak.com