– Czy mógłbyś mi powiedzieć, w którą stronę mam pójść? – spytała Alicja.

– Zależy to od tego, dokąd chcesz dojść – powiedział kot.

– Nie wiem dokąd chcę iść – powiedziała Alicja.

– Więc tym bardziej nie ma znaczenia, w którą stronę pójdziesz – powiedział kot.

Ten dialog z „Alicji w krainie czarów” jest chyba najczęściej cytowanym fragmentem w kontekście stawiania sobie celów w życiu. A czy Ty, Drogi Czytelniku, wchodzący po raz pierwszy na rynek pracy wiesz dokąd zmierzasz, jakiej pracy szukasz? Wiedza, którą nabywamy bardzo szybko ulega dezaktualizacji, co oznacza, że chcąc nadążyć za zmianami trzeba stale rozwijać kompetencje oraz przygotować się na zmiany miejsca zatrudnienia, stanowiska a nierzadko zawodu. Kompetencje to połączenie wiedzy, umiejętności i postawy. Powinieneś wiedzieć jak coś masz zrobić (wiedza), potrafić to zrobić, (umiejętność) i chcieć to zrobić (postawa).

Jakie kompetencje są potrzebne osobom wchodzącym na rynek pracy?

Obecnie pracodawcy wymagają umiejętności łączenia kompetencji strategicznych, biznesowych, interpersonalnych i związanych z IT. Tacy pracownicy nazywani są e-liderami. Oznacza to, że konkretna specjalizacja w jednej dziedzinie we współczesnym świecie to już za mało.

Według autora "Global Achivement Gap" Toniego Wagnera można zdefiniować 7 pożądanych kompetencji XXI w.:

  1. Umiejętność krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów.
  2. Współpraca sieciowa i przywództwo poprzez dobry wpływ. Praca
  3. Obrotność i elastyczność.
  4. Inicjatywa i przedsiębiorczość.
  5. Efektywna komunikacja.
  6. Dostęp i analiza informacji.
  7. Ciekawość świata i wyobraźnia.

11 sposobów rozwijania swoich kompetencji

Sposobów na rozwijanie kompetencji jest wiele, zależą od naszych finansów, czasu, możliwości pracodawcy, ale przede wszystkim od naszej motywacji i zaangażowania.

  1. Obserwuj i pytaj. Patrz, jak wykonują swoje zadania twoi koledzy, szefowie. Jak czegoś nie wiesz, pytaj.
  2. Angażuj się w dodatkowe projekty. Nawet jeśli uważasz, że nie potrafisz.
  3. Wyjeżdżaj za granicę na szkolenia, praktyki, projekty.
  4. informacji. W książkach, prasie branżowej, Internecie, dzięki specjalistycznym wyszukiwarkom dokopiesz się do tzw. deep web’u.
  5. Ucz się networkingu. Nawiązuj nowe znajomości podczas konferencji, szkoleń, targów branżowych i pielęgnuj je.
  6. Korzystaj z audiobooków. Jedziesz metrem, autobusem wystarczy załadować plik do odtwarzacza i już możesz poszerzać wiedzę.
  7. Zapisz się na studia i kursy podyplomowe, szkolenia. Zastanów się, które kompetencje chcesz rozwijać i ustal z pracodawcą plan rozwoju. Pamiętaj jednak, że to Ty ponosisz odpowiedzialność za swój rozwój.
  8. Bierz udział w wydarzeniach rozwojowych. W Internecie możesz znaleźć różne spotkania, miniwarsztaty związane z rozwojem kompetencji miękkich i specjalistycznych.
  9. Skorzystaj z porady eksperta. Jeśli masz problem z określeniem, w którym kierunku powinna rozwijać się Twoja kariera zawodowa skorzystaj z usług doradcy zawodowego lub coacha kariery.
  10. Daj się poznać w sieci. Mądrze zaplanuj swoje pozycjonowanie się w sieci. Zapisz się do odpowiednich grup dyskusyjnych i serwisów społecznościowych skupiających osoby zainteresowane tymi samymi tematami.
  11. Zostań wolontariuszem. Wolontariat pozwala na nabycie nowych kompetencji, rozwinięcie kompetencji miękkich, uwrażliwienie się na problemy innych, poznanie nowych osób.

Wybór określonych metod należy do Ciebie. Pamiętaj jednak o słowach Jacka Welcha, dyrektora generalnego amerykańskiego koncernu General Electric: „Zmień się zanim będziesz musiał.”