Skip to main content
Home » Biuro karier » Przyszłość HR: ewolucja czy rewolucja?
Biuro karier

Przyszłość HR: ewolucja czy rewolucja?

Rok 2025 upływa pod znakiem próby synergii sztucznej inteligencji oraz umiejętności pracowników. Równowaga między dobrostanem jednostki i grupy ewoluuje, łącząc osobiste potrzeby z celami zespołów w duchu wzajemnej współpracy i inkluzywności. Zdefiniowaliśmy pięć kluczowych trendów, które odzwierciedlają współczesny krajobraz świata pracy.

Katarzyna Konieczna

Senior HR Auditor, Top Employers Institute

Wspólne budowanie zrównoważonych miejsc pracy

Rok 2025 r. to czas, w którym organizacje muszą stawić czoła globalnym wyzwaniom – od etycznego wykorzystania AI w miejscu pracy po zmiany demograficzne, takie jak spadający wskaźnik urodzeń i starzenie się populacji. Dlatego też wiele organizacji wprowadza praktyki przyjazne rodzinie:

  • Elastyczność w dostosowaniu harmonogramu pracy do opieki nad dziećmi – wprowadziło 87 proc. polskich uczestników, wzrost o 2 pkt procentowe w stosunku do ubiegłego roku.
  • Specjalny urlop dla rodziców (pow. wymogów prawnych) – 31 proc., wzrost o 5 pkt procentowych.
  • Specjalny urlop na opiekę nad osobami starszymi – 22 proc., wzrost o 7 pkt procentowych.

Ewolucja poczucia przynależności

Pracownicy coraz częściej zmieniają stanowiska i branże, a współczesne środowisko pracy coraz częściej wykorzystuje przestrzenie coworkingowe. Organizacje zaczynają też traktować odejścia pracowników jako okazję do budowania swojej marki i wzmacniania sieci kontaktów. 53 proc. polskich Top Employers docenia wkład odchodzących pracowników, a 93,5 proc. stosuje programy poleceń pracowniczych. Przykładem dobrych praktyk są też inicjatywy współpracy między firmami w ramach programu wymiany talentów, budowanie partnerstw np. z uczelniami, izbami handlowymi czy wymiany międzynarodowej.

„Nowe kołnierzyki”, czyli transformacja doświadczeń pracowników

Kiedy myślimy o pracy zdalnej, wellbeingu, czy zaangażowaniu często mamy na myśli grupę pracowników umysłowych.

Obecnie obserwujemy znaczne zatarcie różnic między pracownikami umysłowymi i fizycznymi. Charakter prac kiedyś uważanych za fizyczne drastycznie się zmienił, w dużej mierze dzięki postępowi technologicznemu. Nowa kategoria pracowników, tzw. „nowych kołnierzyków”, łączy wiedzę techniczną często kojarzoną z pracą fizyczną z umiejętnościami adaptacyjnymi i cyfrowymi potrzebnymi na dzisiejszym rynku pracy.

Popyt na talenty rośnie, a organizacje stają się świadome konieczności optymalizacji praktyk HR także dla tradycyjnych „niebieskich kołnierzyków”. Nie ma już innej drogi, biorąc pod uwagę, że ponad 35 proc. najszybciej rozwijających się zawodów znajduje się poza tradycyjnymi „białymi kołnierzykami”.

Budowanie kultury neuroinkluzywnej

Inkluzywność w miejscu pracy coraz częściej obejmuje różnorodność neurologiczną. 26 proc. polskich Top Employers wdrożyło już inicjatywy wspierające pracowników neuroatypowych.

Przykładem takich działań jest zatrudnianie oparte na umiejętnościach. To podejście zmniejsza uprzedzenia i umożliwia osobom neuroatypowym wykazanie się swoimi wyjątkowymi zdolnościami. Menedżerowie, którzy zarządzają zespołami neuroatypowymi, uczą się indywidualnego podejścia do pracowników, i to doświadczenie czyni ich lepszymi liderami oraz przekłada się na efektywność całego zespołu.

AI jako partner w zarządzaniu

Era przywództwa wspieranego przez AI redefiniuje czym jest efektywne zarządzanie w dynamicznym świecie biznesu. Czy to oznacza, że teraz zarządzać nami będzie sztuczna inteligencja? Nie, i głęboko wierzymy, że nigdy do tego nie dojdzie. Natomiast inteligentne systemy będą wspierać liderów w zrozumieniu złożoności zespołów, analizie danych oraz będą dostarczać niezbędne informacje do podejmowania strategicznych decyzji. Na poziomie zespołów AI może identyfikować mocne strony poszczególnych pracowników i sugerować optymalne podziały ról. AI przyczynia się do poprawy doświadczeń pracowników, pomagając w zarządzaniu ich ścieżkami kariery oraz personalizowaniu wsparcia.

Next article