Home » Branża IT » Branża IT wchodzi na uczelnie
Branża IT

Branża IT wchodzi na uczelnie

Branża IT wchodzi na uczelnie
Branża IT wchodzi na uczelnie

Nie przekłada się to jednak na przyrost pracowników specjalizujących się w tym obszarze. Pracodawcy inwestują więc w swoich przyszłych, potencjalnych pracowników na etapie…gdy są oni jeszcze studentami. Zarówno polski, jak i globalny rynek pracy borykają się z pogłębiającym się deficytem kadry IT. Zgodnie z danymi Komisji Europejskiej w Europie brakuje blisko 300 tys. informatyków, a liczba ta może do 2020 roku wzrosnąć nawet do miliona. W Polsce już teraz brakuje ok. 50 tys. pracowników IT, naturalną koleją rzeczy jest więc rosnąca konkurencja firm o informatyków. – Pracodawcy z branży IT muszą stawić czoła nie tylko pogłębiającemu się problemowi niedoboru informatyków, ale również niewystarczającemu przygotowaniu absolwentów do pracy. Efektem braków kompetencyjnych u osób aplikujących na stanowiska IT jest konieczność ponoszenia przez firmy dodatkowych kosztów na szkolenia dla świeżo upieczonych pracowników. A koszty utrzymania kadr w firmach IT i tak są bardzo wysokie, jako że informatycy to jeden z najlepiej opłacanych zawodów w Polsce – mówi Piotr Palikowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami. Aby walczyć z deficytem pracowników, jak również z niedopasowaniem kompetencyjnym, pracodawcy wychodzą ze swoją ofertą bezpośrednio na uczelnie, zachęcając młodych ludzi szeregiem inicjatyw do rozwoju w branży IT.

JStudent

Według firmy JCommerce – firmy specjalizującej się w projektowaniu, doradztwie oraz wdrażaniu rozwiązań informatycznych z obszaru Information Management – nowoczesne technologie nierozerwalnie łączą się ze środowiskiem akademickim. Dlatego też strategicznymi partnerami firmy są śląskie uczelnie wyższe, na których JCommerce podejmuje wiele aktywności. – Dzięki współpracy z uczelniami aktywnie bierzemy udział w rozwijaniu ogromnego potencjału tkwiącego w studentach. Organizujemy praktyki i staże, dni otwarte, wspólnie prowadzimy projekty, seminaria, specjalistyczne wykłady, konferencje czy bezpłatne szkolenia w ramach tzw. Akademii Kompetencji. Wspieramy też badania do prac doktorskich, a także realizujemy Program Ambasadorski – mówi Katarzyna Musialska, HR Manager z JCommerce. Aby zachęcić do pracy w JCommerce, firma promuje na uczelniach przyjazne i komfortowe warunki pracy w swoim biurze zamieszczając na uczelniach tzw. JPointy, czyli przyjazne przestrzenie biurowe stanowiące namiastkę pracy w głównej siedzibie.

RozGRYwka o pracownika

Polskie firmy z branży gier komputerowych od lat podbijają swoimi produkcjami zagraniczne rynki. Aby tworzyć topowe tytuły oraz konkurować ze światowymi markami konieczne jest aby zatrudniały wykwalifikowanych pracowników specjalizujących się w nowych technologiach. Firmy te starają się zainteresować pracą (czy też praktyką) młodych ludzi, kierując ich uwagę nie tylko na sam produkt – grę video, ale także na proces jej tworzenia. W związku z tym, angażują się zarówno w promocję branży, jak i w ukazanie możliwości rozwoju jakie oferuje. – Jesteśmy stale obecni na uczelniach, gdzie angażujemy się w konstruowanie planów nauczania, prowadzimy wykłady, prezentacje i seminaria dla studentów, współpracujemy z organizacjami studenckimi i kołami naukowymi, czy też wspieramy młodych ludzi w pisaniu prac magisterskich – mówi Natalia Selinger, HR Manager w Techland. Firma Techland realizuje też niestandardowe inicjatywy promujące branżę wśród młodego pokolenia – uruchomiła platformę e-learningową (Akademia Twórców Gier), w ramach której prowadzi autorskie, praktyczne kursy związane z nauczaniem najbardziej niszowych aspektów tworzenia gier komputerowych (m.in projektowanie poziomów gier video). – W ubiegłym roku zorganizowaliśmy Techland Game Jame – pierwszy tego typu event w Polsce skierowany do studentów i twórców gier, polegający na tworzeniu gier komputerowych w czasie 24 godzin, pod okiem wybitnych specjalistów z Techlandu – dodaje Selinger. W ciągu trzech dni powstało 17 gier, a nagrodą główną było wydanie i promowanie przez Techland najlepszych gier wraz z ich autorami. A to tylko niektóre z inicjatyw, jakie realizuje firma.

Łowcy talentów na targach

Targi pracy i kariery to dla wielu firm z branży IT gorący okres rekrutacyjny. Wiele organizacji traktuje tego typu wydarzenia jako okazję do zachęcenia młodych ludzi do aplikowania do firmy i zainteresowania perspektywą rozwoju w branży. – Wystawiając się na targach dbamy o to, by student mógł uzyskać z pierwszej ręki wszelkie informacje na temat samej firmy, warunków pracy i naszych oczekiwaniach wobec konkretnych stanowisk. Konsultujemy też CV oraz udzielamy porad odnośnie samej rekrutacji – mówi Andrzej Bilski, dyrektor ds. personalnych w AB S.A., wiodącym dystrybutorze sprzętu IT w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma idzie o krok dalej – oprócz samych porad pracownicy AB S.A. obecni na targach przeprowadzają ze studentami wstępne rozmowy kwalifikacyjne, które nierzadko kończą się zaproszeniem na staż.

Firmy zaczynają na stałe gościć w życiu studenckim. Korzyści są obopólne – studenci zyskują solidne kształcenie praktyczne i łatwiejszy start na rynku pracy, a firmy – pożądanych pracowników.


Opracowanie: BFS Group
Next article