Home » Efektywny rozwój » Szef też człowiek. Dlaczego warto zdecydować się na boss branding?
Efektywny rozwój

Szef też człowiek. Dlaczego warto zdecydować się na boss branding?

szef
szef

Chociaż wiele biznesów jest obecnych w mediach społecznościowych, to obecnie użytkownicy chcą rozmawiać z ludźmi, nie z markami. Dlatego też obecni tam liderzy skutecznie wspierają employer branding organizacji.

Tatiana Galińska

Mentor, coach i trener biznesu, Mistrzyni Linkedin by Forbes Women 2022, jest autorką warsztatu „Menedżer z sercem” o trudnych emocjach w biznesie i w życiu

Od czego powinno się zacząć budowanie marki osobistej szefa?

Myślę, że zaczęłabym od uświadomienia sobie tego, czym ona właściwie jest i dlaczego jest potrzebna. Według mnie to właśnie świadomość umożliwia nam znalezienie odpowiedzi na pytania: dlaczego chcę budować markę osobistą, jakim właściwie jestem szefem i co chcę komunikować w mediach społecznościowych. Z moich obserwacji wynika, że liderzy nie decydują się na boss branding, bo chociaż wielu z nich jest ekspertami w swojej dziedzinie, to już nikt nie nauczył ich, jak być szefami, tym samym często są świetnymi specjalistami, ale nie czują się dobrymi szefami. Dlatego na początku konieczne jest określenie, jak spisuję się w roli lidera, jakie mam cechy i jaki cel mógłbym realizować właśnie przy pomocy boss brandingu. A korzyści z niego jest wiele – mogą być zarówno osobiste, gdzie pokazujemy siebie w roli eksperta, ale także od tej strony ludzkiej, pokazując postawę w konkretnych sytuacjach, jak i zawodowe, korzystne dla organizacji, gdyż boss branding można łączyć z employer brandingiem.

Szef w mediach społecznościowych – gdzie i jakie treści powinien publikować, co komunikować, jakie aktywności wybierać?

Według mnie kluczowa jest tutaj autentyczność przekazu – ludzie w mediach społecznościowych nie chcą korporacyjnych komunikatów, a już najgorzej, gdy na zlecenie tworzą je agencje… Z założenia boss branding ma pokazać ludzką twarz szefa, dlatego konieczne jest tutaj przedstawianie swojego punktu widzenia, opinii, refleksji itp. Ważne, by mówić o swoich wartościach, sukcesach i porażkach czy wyzwaniach – istotne, żeby to nie był przekaz tzw. cukierkowy, a rzeczywisty. Co ciekawe, sprawdza się nie tylko dodawanie treści zawodowych, ale co jakiś czas pokazywanie również tej prywatnej strony – oczywiście wszystko z umiarem i w dobrych proporcjach. Jeśli chodzi o konkretne platformy, to z pewnością sprawdzą się te profesjonalne (np. LinkedIn), jak również wszystkie te, gdzie funkcjonuje organizacja – jest to bardzo indywidualne.

Czym różni się personal branding od boss brandingu?

Trzeba zdawać sobie sprawę, że tutaj granica jest dosyć cienka, gdyż te dwa obszary płynnie się przenikają. Myślę jednak, że w personal brandingu skupiamy się na marce, w tym m.in. na jej cechach, wartościach i tym, jakie kompetencje oferujemy, z kolei w boss brandingu wskazujemy na lidera, który ma być gwarantem jakości marki. Dzięki niemu firma zyskuje zaufanie i wiarygodność, bo wiadomo, kto za nią stoi, w jaki sposób zarządza i co nim kieruje. Najważniejsze jest tutaj pokazanie ludzkiej twarzy szefa, co oznacza, że za daną firmą stoi konkretna osoba, otwarta na działanie i współpracę.

Dlaczego od liderów coraz częściej wymaga się posiadania i regularnego prowadzenia profilu w mediach społecznościowych, szczególnie na LinkedInie?

Możemy temu zaprzeczać bądź też nie, ale media społecznościowe mają dużą moc, dlatego bycie w nich ułatwia prowadzenie biznesu. I tak np. kiedyś mówiło się, że ludzie przychodzą do marki, a odchodzą od szefów, z kolei dzisiaj coraz częściej mówimy, że przychodzą do szefów, którzy zbudowali swoją markę osobistą i są niejako influencerami dla swojej firmy. Tym samym decydując się na boss branding, budujemy wizerunek firmy otwartej na innych, chętnej do współpracy, ale również transparentnej. Trzeba pamiętać, że dzięki mediom społecznościowym odbiorcy mają możliwość szybkiego kontaktu, tym samym możemy w ten sposób nie tylko być dla nich dostępni, ale także generować sprzedaż, pozyskiwać nowych klientów, a co ciekawe – również pracowników. Użytkownicy oczekują, by liderzy byli w sieci, bo decydując się np. na zakup produktów lub usług danej firmy zwracają uwagę nie tylko na ten produkt/usługę, ale również to, kto go sprzedaje, czym się kieruje, czy biznes jest odpowiedzialny społecznie, a środowisko pracy zrównoważone itp.

Next article