Powodem może być niewiedza, jednak gorąco zachęcam do przełamania niechęci, pownieważ moim zdaniem list motywacyjny powinien napisać każdy. Dlaczego? Dzięki temu będziemy lepiej przygotowani do rozmów rekrutacyjnych (już nie wspominając o konieczności posiadania tego dokumentu przy niektórych projektach rekrutacyjnych).

Tworząc list motywacyjny odpowiesz sobie na pytania, które w różnej formie może zadać Ci rekruter podczas wywiadu kompetencyjnego:

- gdzie aplikujesz i dlaczego?

- jakie były Twoje sukcesy i co z nich wynika?

- dlaczego będziesz dobrym kandydatem?

Jeśli już znasz odpowiedzi na te fundamentalne pytania, przygotuj się do napisania listu. Najpierw przeczytaj ze zrozumieniem ofertę pracy i dowiedz się jak najwięcej o firmie (wystarczy przejrzeć stronę internetową przedsiębiorstwa, przeczytać jakimi wartościami się kieruje). Zastanów się, co z Twojego dotychczasowego doświadczenia będzie przydatne z punktu widzenia pracodawcy w nowym miejscu pracy. Spisz konkretne przykłady cech czy dotychczasowych doświadczeń. Być może Twoje zainteresowania podnoszą Twoją wiedzę merytoryczną przydatną w nowej pracy?

Przyjrzyj się sobie – co Cię motywuje do zmiany czy do poszukiwań tej pierwszej, wymarzonej pracy? Pamiętaj, że rekruterzy chętniej zaproszą na rozmowę osobę, po której widać, że jest zmotywowana do pracy i chce się rozwijać.

1. Konstrukcja listu motywacyjnego

Czym jest list motywacyjny? Jest dokumentem uzupełniającym merytorycznie CV, czyli powinien być z nim spójny chociażby graficznie. Profesjonalny list motywacyjny nie powiela informacji zawartych w CV!

Rekruter czytając Twój list chce poznać Twoją motywację do aplikowania, a także poznać Twój styl i umiejętność pisania. List motywacyjny powinien zawierać u góry z lewej strony dokumentu nasze dane kontaktowe. Pamietaj o poprawności i aktualności danych! U góry z prawej strony umieść miejscowość i datę, a poniżej adresata – ew. nazwę i adres kancelarii, do której aplikujemy. Uwaga na ukryte ogłoszenia, gdzie informacja „dla naszego kienta poszukujemy…” nie oznacza, że aplikujesz do firmy head hunterskiej – aby uniknąć pomyłki na początku listu warto umieścić informację, na jakie stanowisko aplikujesz.

2. Merytoryka

Merytoryka to najważniejsza (dla rekrutera) część listu motywacyjnego. I to ta część zależy w pełni od Ciebie. Pokaż, kim jesteś, przedstaw swoje wykształcenie i doświadczenie zawodowe (jeśli jest niewielkie, skup się na swojej osobowości i swojej proaktywności podczas studiów). Bądź pewny siebie, opisz wszystko to, co sprawia, że jesteś idealnym kandydatem.

Podstawowy błąd:

Przedstawianie swoich zalet za pomocą wyświechtanych zwrotów: kreatywny, ambitny, szybko uczący się, pracowity, odporny na stres – bez podania przykładów konkretnych sytuacji.

3. Interpunkcja i gramatyka

Tworzenie tekstów o dużej wartości merytorycznej to dla prawnika praca codzienna. To, w jaki sposób napiszesz list motywacyjny da obraz Ciebie jako przyszłego pracownika. Prezentujesz tym samym swój warsztat i umiejętności, które rekruter musi ocenić. Błędy interpunkcyjne, ortograficzne czy merytoryczne nieścisłości z CV są niedopuszczalne. Lepiej sprawdź trzy razy, zanim wyślesz dokumenty aplikacyjne.

Dodatkowo uważaj na formatowanie plików. Zdarzają się sytuacje, gdy przy konwertowaniu plików tekst się rozdziela i nie wygląda estetycznie, a przecież wygląd listu oraz CV jest kluczowy. List motywacyjny powinien być schludny, merytoryczny i treściwy, a także odpowiadać na konkretne ogłoszenie.

4. Zaskakujące listy

Pamiętaj o spójności i wartości merytorycznej dokumentów aplikacyjnych. Na początku swojej kariery chcesz zwrócić uwagę rekruterów tym, co umiesz i jaką masz osobowość, a nie dziwną aplikacją. Najważniejsza jest merytoryka i to, co umiesz.

W Internecie możesz znaleźć wiele szablonów listów motywacyjnych czy kreatorów tego typu plików. Istotne jest, abyś przy korzystaniu z nich zachował umiar. Szablony graficzne – owszem – są ciekawe, ale ten styl formatowania dedykowany jest zupełnie innym branżom (graficy komputerowi, artyści, kreatorzy mody, styliści).